Czy wiesz, że?

Czy kawa może być elementem zdrowego stylu życia?

Myśląc „zdrowy styl życia”, widzimy w myślach talerz pełen warzyw i ludzi uprawiających sport. Nie ma w tej wizji miejsca dla słodyczy, ale rzadko też pojawia się w niej kawa. Niesłusznie! Mało który napój tak korzystnie wpływa na nasze zdrowie, jak ona, a według najnowszych badań kawa może być pełnoprawnym elementem zdrowej diety. Wyjaśniamy, dlaczego.
CZYTAJ DALEJ

Kawa a codzienne funkcjonowanie

Espresso w domu na dzień dobry, americana na stacji benzynowej, latte z pianką w kawiarni – z kawą wiąże się wiele rytuałów, które na dobre wrosły w naszą codzienność. Pijąc ulubioną kawę, rzadko zastanawiamy się jednak, co tak naprawdę nam ona daje. Tymczasem kawa ułatwia funkcjonowanie i każdego dnia wspomaga nas na różnych polach. Jakich? – wyjaśniamy!
CZYTAJ DALEJ

Czy Polacy mają kawę we krwi?

Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat sprawdziło, jak często Polacy sięgają po małą czarną.
CZYTAJ DALEJ

Dwie trzecie Europejczyków doświadczyło pogorszenia nastroju w czasie lockdownu. Niemal połowie pomogło codzienne delektowanie się filiżanką kawy

W badaniu przeprowadzonym na zlecenie Institute for Scientific Information on Coffee (ISIC) określono, w jaki sposób pandemia COVID-19 i wynikające z niej obostrzenia, wpłynęły na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Niemal dwie trzecie dorosłych (61 proc.) z niepokojem zaobserwowało u siebie spadek nastroju. Dwukrotnie mniej osób (24 proc.) martwiło się, że na ich samopoczuciu negatywnie odbije się brak aktywności fizycznej1.

CZYTAJ DALEJ

Nadciśnieniowcy nie muszą rezygnować z kawy

Za sprawą pobudzających właściwości kawy, często mówi się o tym napoju w kontekście choroby nadciśnieniowej. Przekonanie o tym, że osoby cierpiące na to schorzenie powinny unikać kawy, należy do najbardziej rozpowszechnionych, ale obalonych już naukowo, mitów. Wyniki badań wskazują bowiem, że pomimo czasowego pobudzenia, jakie daje picie kawy, regularne spożywanie napojów zawierających kofeinę nie prowadzi do zwiększonego ryzyka nadciśnienia. Co więcej, istnieją mocne dowody na to, że kawa może zapobiegać nadciśnieniu, zwłaszcza u kobiet spożywających ok. 4 filiżanek dziennie1.

CZYTAJ DALEJ

Fakty i mity o kawie

Wiele osób zastanawia się, czy picie kawy jest zdrowe. Dowiedziono, że wpływ kawy na zdrowie może być korzystny. Kawa nie wpływa negatywnie na zdrowie, jeżeli pijemy ją w ilościach umiarkowanych, tj. maksymalnie 3-5 filiżanek dziennie. Taką ilość kofeiny Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) uznaje za dopuszczalny element zbilansowanej diety.
CZYTAJ DALEJ

Kto może skorzystać na piciu kawy? 3 grupy osób, które cię zaskoczą

Regularnie i intensywnie trenujesz? A może twoja praca wymaga długotrwałej koncentracji i wzmożonej czujności? W utrzymaniu oczekiwanej kondycji fizycznej i umysłowej niezwykle pomocny może być codzienny rytuał picia kawy. Jej umiarkowane spożywanie, określone przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) na 3-5 filiżanek w ciągu dnia, może wzmocnić wydajność organizmu, poprawić sprawność umysłową i zwiększyć koncentrację. Jeśli zaś twoja aktywność fizyczna ostatnio się zmniejszyła, a w twojej diecie zaszły niepożądane zmiany, kawa również okazuje się pomocna. Badania wykazały, że może ona zmniejszać ryzyko zachorowalności na cukrzycę. Poznaj trzy grupy osób, na których życie kawa może mieć zbawienny wpływ.
CZYTAJ DALEJ

Czy po trzeciej filiżance kawy nie zasnę do rana? Czyli ważne pytania, które zadają sobie kawosze

Niemal każdy, kto lubi kawę i sięga po nią regularnie, zastanawia się, czy może jej pić tak dużo albo czy mógłby cieszyć się smakiem ulubionego napoju częściej. Część osób może mieć wątpliwości ze względu na popularne mity na temat kawy, czy to rozpowszechniane w Internecie, czy zasłyszane od rodziny i znajomych, przekazywane z ust do ust. Okazuje się, że poglądy te nie znajdują odzwierciedlenia w wynikach badań naukowych, co potwierdzają eksperci programu „Kawa i zdrowie”.
CZYTAJ DALEJ

Czy kawa jest zdrowa?

Czarna, z mlekiem, w domu, na mieście, ze słoika, z ekspresu, w filiżance, w kubku – kawa ma wiele oblicz i rzesze wielbicieli. Pijemy ją dla smaku oraz pobudzającego efektu, a jej wpływ na koncentrację jest nie do przecenienia.
CZYTAJ DALEJ

Kawa może poprawiać funkcje poznawcze

Z powodu starzenia się populacji nieustannie rośnie liczba osób z rozpoznanym otępieniem, a brak skutecznego leczenia przyczynowego skłania do poszukiwania metod pozwalających na opóźnienie wystąpienia objawów klinicznych. Skuteczne oddziaływanie jest możliwe przed pełną manifestacją otępienia, czyli w okresie łagodnych zaburzeń poznawczych (ŁZP; mild cognitive impairment, MCI).
CZYTAJ DALEJ

Warto pić kawę, będąc seniorem. Wykład prof. dr. hab. n. med. Artura Mamcarza

W dn. 15 lipca 2020 r. w trakcie "eKongres Starzenia. Pacjent 65+ w codziennej praktyce lekarskiej" prof. dr hab. n med. Artura Mamcarz wygłosił wykład "Rola kawy w aktualnych zaleceniach żywieniowych, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki chorób sercowo-naczyniowych".
CZYTAJ DALEJ

Picie kawy może zapobiegać rozwinięciu się otępienia. Wykład dr n. med. Anny Barczak

W dn. 27 czerwca 2020 r. w trakcie "Forum Medycyny Rodzinnej - virtual meeting" dr n. med. Anna Barczak wygłosiła wykład nt. wpływu kawy na spowolnienie rozwoju otępienia, a także innych aspektów oddziaływania kawy na zdrowie.
CZYTAJ DALEJ

Picie kawy może zapobiegać rozwinięciu się otępienia

Polecamy lekturę artykułu naukowego dr n. med. Anny Barczak, który ukazał się na łamach "Forum Medycyny Rodzinnej".
CZYTAJ DALEJ

Kawa wpływa na trawienie. Opinia eksperta

Badania wskazują, że spożycie kawy może stymulować wydzielanie soków trzustkowych i żołądkowych oraz soli żółciowych, które odgrywają ważną rolę w ogólnym procesie trawienia.
CZYTAJ DALEJ

Kawa może zmniejszyć ryzyko nowotworów. Nowe wytyczne American Cancer Society

Wytyczne American Cancer Society (ACS) opracowywane są przez amerykański panel ekspertów w dziedzinie badań nad rakiem, profilaktyki, epidemiologii, zdrowia publicznego i polityki oraz odzwierciedlają najbardziej aktualne dane naukowe dotyczące schematów żywienia i aktywności oraz ryzyka wystąpienia nowotworów.
CZYTAJ DALEJ

Kawa może zmniejszać ryzyko cukrzycy

Badania epidemiologiczne wskazują, że nawyk picia kawy zmniejsza ryzyko cukrzycy insulinoniezależnej. Wypijanie co najmniej 3 filiżanek kawy dziennie redukuje ryzyko tej choroby o 20–25%, a większe spożycie może nawet nasilać jej działanie ochronne.
CZYTAJ DALEJ

Kawa korzystnie wpływa na zdrowie. Przegląd publikacji polskich ekspertów

Zestawienie publikacji polskich ekspertów na temat wpływu kawy na zdrowie.

CZYTAJ DALEJ

Kawa może zapobiegać chorobom neurozwyrodnieniowym

"Zapobieganie otępieniom jest coraz powszechniej stosowaną strategią radzenia sobie z tym problemem. Badacze poszukują kolejnych środków prewencji i sprawdzają zarówno dobrze znane metody, jak i rozmaite substancje – także kawę i składniki kawy, głównie kofeinę. Ponieważ prawdopodobnie redukuje ona występowanie schorzeń będących czynnikami ryzyka otępień, rola kawy w zapobieganiu chorobom neurozwyrodnieniowym nabiera coraz większego znaczenia" - podaje dr Anna Barczak.
CZYTAJ DALEJ

Kawa może minimalizować ryzyko chorób Alzheimera i Parkinsona (raport)

Badania wskazują, że regularne spożywanie kawy przez całe życie może chronić przed pogorszeniem funkcji poznawczych i chorobami neurodegeneracyjnymi.
CZYTAJ DALEJ

Kawa może zmniejszać ryzyko zespołu metabolicznego (przegląd najnowszych badań)

Badania wskazują, że spożycie kawy wiąże się z mniejszym ryzykiem zespołu metabolicznego.
CZYTAJ DALEJ