DLA MEDIÓW

Czy kawa może być elementem zdrowego stylu życia?

Myśląc „zdrowy styl życia”, widzimy w myślach talerz pełen warzyw i ludzi uprawiających sport. Nie ma w tej wizji miejsca dla słodyczy, ale rzadko też pojawia się w niej kawa. Niesłusznie! Mało który napój tak korzystnie wpływa na nasze zdrowie, jak ona, a według najnowszych badań kawa może być pełnoprawnym elementem zdrowej diety. Wyjaśniamy, dlaczego.
CZYTAJ DALEJ

Kawa a codzienne funkcjonowanie

Espresso w domu na dzień dobry, americana na stacji benzynowej, latte z pianką w kawiarni – z kawą wiąże się wiele rytuałów, które na dobre wrosły w naszą codzienność. Pijąc ulubioną kawę, rzadko zastanawiamy się jednak, co tak naprawdę nam ona daje. Tymczasem kawa ułatwia funkcjonowanie i każdego dnia wspomaga nas na różnych polach. Jakich? – wyjaśniamy!
CZYTAJ DALEJ

Czy Polacy mają kawę we krwi?

Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat sprawdziło, jak często Polacy sięgają po małą czarną.
CZYTAJ DALEJ

Dwie trzecie Europejczyków doświadczyło pogorszenia nastroju w czasie lockdownu. Niemal połowie pomogło codzienne delektowanie się filiżanką kawy

W badaniu przeprowadzonym na zlecenie Institute for Scientific Information on Coffee (ISIC) określono, w jaki sposób pandemia COVID-19 i wynikające z niej obostrzenia, wpłynęły na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Niemal dwie trzecie dorosłych (61 proc.) z niepokojem zaobserwowało u siebie spadek nastroju. Dwukrotnie mniej osób (24 proc.) martwiło się, że na ich samopoczuciu negatywnie odbije się brak aktywności fizycznej1.

CZYTAJ DALEJ

Nadciśnieniowcy nie muszą rezygnować z kawy

Za sprawą pobudzających właściwości kawy, często mówi się o tym napoju w kontekście choroby nadciśnieniowej. Przekonanie o tym, że osoby cierpiące na to schorzenie powinny unikać kawy, należy do najbardziej rozpowszechnionych, ale obalonych już naukowo, mitów. Wyniki badań wskazują bowiem, że pomimo czasowego pobudzenia, jakie daje picie kawy, regularne spożywanie napojów zawierających kofeinę nie prowadzi do zwiększonego ryzyka nadciśnienia. Co więcej, istnieją mocne dowody na to, że kawa może zapobiegać nadciśnieniu, zwłaszcza u kobiet spożywających ok. 4 filiżanek dziennie1.

CZYTAJ DALEJ

Kto może skorzystać na piciu kawy? 3 grupy osób, które cię zaskoczą

Regularnie i intensywnie trenujesz? A może twoja praca wymaga długotrwałej koncentracji i wzmożonej czujności? W utrzymaniu oczekiwanej kondycji fizycznej i umysłowej niezwykle pomocny może być codzienny rytuał picia kawy. Jej umiarkowane spożywanie, określone przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) na 3-5 filiżanek w ciągu dnia, może wzmocnić wydajność organizmu, poprawić sprawność umysłową i zwiększyć koncentrację. Jeśli zaś twoja aktywność fizyczna ostatnio się zmniejszyła, a w twojej diecie zaszły niepożądane zmiany, kawa również okazuje się pomocna. Badania wykazały, że może ona zmniejszać ryzyko zachorowalności na cukrzycę. Poznaj trzy grupy osób, na których życie kawa może mieć zbawienny wpływ.
CZYTAJ DALEJ

Czy po trzeciej filiżance kawy nie zasnę do rana? Czyli ważne pytania, które zadają sobie kawosze

Niemal każdy, kto lubi kawę i sięga po nią regularnie, zastanawia się, czy może jej pić tak dużo albo czy mógłby cieszyć się smakiem ulubionego napoju częściej. Część osób może mieć wątpliwości ze względu na popularne mity na temat kawy, czy to rozpowszechniane w Internecie, czy zasłyszane od rodziny i znajomych, przekazywane z ust do ust. Okazuje się, że poglądy te nie znajdują odzwierciedlenia w wynikach badań naukowych, co potwierdzają eksperci programu „Kawa i zdrowie”.
CZYTAJ DALEJ