Kawa i zdrowie

Wprowadzenie

Badania sugerują, że regularne i umiarkowanie spożywanie kawy/kofeiny przez całe życie może spowolnić fizjologiczne, związane z wiekiem zaburzenia poznawcze, szczególnie u kobiet i osób powyżej 80 roku życia52,53,76,77. W opinii w sprawie bezpieczeństwa kofeiny Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności umiarkowane spożycie kawy jest zwykle określane jako 3-5 filiżanek dziennie78.

W przypadku choroby Alzheimera badania wskazują na odwrotnie proporcjonalną (tj. korzystną) zależność pomiędzy spożywaniem kawy przez okres całego życia i ryzykiem zachorowania na chorobę28-37. Jednakże dostępne badania epidemiologiczne w tej kwestii są ograniczone i wymagają dalszych prac. Wiele badań sugeruje, że kofeina może być zaangażowana w obserwowany efekt38-43, ale inne składniki kawy, takie jak trigonellina44-45 i polifenole46-47 są także interesujące.

Badania epidemiologiczne wskazują także na zależność odwrotnie proporcjonalną pomiędzy spożywaniem kawy i ryzykiem zachorowania na chorobę Parkinsona50-64. Badania wykazały, że kofeina może brać udział w potencjalnym zapobieganiu chorobie Parkinsona wywoływanym przez spożycie kawy57,65-68. Kofeina może odgrywać rolę w antagonizowaniu receptorów adenozyny A2A. Uważa się, że antagoniści mają właściwości neuroprotekcyjne57, 65-68.

W wielu badaniach na ludziach stwierdzono, że spożywanie kawy ma działanie ochraniające przeciwko ryzyku wystąpienia udaru mózgu71-75, szczególnie w przypadku kobiet72.