Interakcje wielozmysłowe
Pełna gama doznań zmysłowych doświadczanych podczas picia kawy zaczyna się na przygotowywaniu tego napoju i kończy na jego spożywaniu. Proces ten może się rozpocząć wraz z odczuwaniem aromatu kawy po otworzeniu jej opakowania lub też być efektem odebrania bodźców wzrokowych, tj. gdy widzimy jak kawa jest przygotowywana oraz dostrzegamy jej kolor czy obecność pianki. Doświadczenia zmysłowe związane ze spożywaniem kawy mogą rozpocząć się nawet wraz z wejściem konsumenta do kawiarni lub usłyszeniem dźwięku wydawanego przez maszynkę do kawy, gdyż pewne badania sugerują, że dźwięk odgrywa istotną rolę w codziennych interakcjach konsumentów z produktami, co może wpływać na zachodzące w ich mózgu procesy poznawcze, emocje i zachowania14.
Aromat i smak kawy także znacząco wpływają na jakość doświadczenia zmysłowego jakim jest spożywanie tego napoju. Dodanie mleka lub cukru do filiżanki kawy może nie tylko zmienić nasze doznania smakowe, ale także mieć wpływ na jej aromat. Badania wskazują, że dodatki do kawy powodują zmniejszenie intensywności jej aromatu15.
Naukowcy sugerują także, że niskotłuszczowe mleka homogenizowane, ze zmniejszoną ilością cząsteczek tłuszczu, mogą przyczynić się do zwiększenia intensywności smaku i aromatu kawy w porównaniu do mleka pełnotłustego16.
Doświadczenie wielozmysłowe związane ze spożywaniem kawy pozwala konsumentom ocenić jej jakość i przyjemność z jaką ją spożywają. Spożywanie kawy z wyłączeniem jednego ze zmysłów (na przykład bez zmysłu powonienia) zmniejsza intensywność odbierania bodźców przez inne zmysły i obniża ogólne odczucie smakowe i przyjemność odczuwaną podczas spożywania tego napoju.