Kawa i zdrowie

Kofeina a nawodnienie

Panuje powszechne przekonanie, że picie kawy zawierającej kofeinę może prowadzić do odwodnienia. Istnieją pewne dowody na łagodne i krótkoterminowe działanie moczopędne kofeiny, jednakże taki wpływ kofeiny na organizm odnotowano tylko u osób nieprzyzwyczajonych do spożywania kofeiny, a dowody te nie są wystarczające, aby podważyć korzyści dla organizmu wynikające ze spożycia płynów zawartych w kawie.

Badania nad wpływem kawy, a szczególnie kofeiny, na równowagę płynową w organizmie mogą zostać podzielone na dwie osobne kategorie: spożywanie kofeiny podczas ćwiczeń oraz spożywanie kofeiny podczas spoczynku w populacji ogólnej. Najnowsze badania i przeglądy literatury naukowej analizujące wpływ kofeiny na organizm podczas typowych codziennych zajęć sugerują, że umiarkowane spożywanie kofeiny nie prowadzi do odwodnienia40. Także w przypadku sportowców nie znaleziono żadnych dowodów potwierdzających, że umiarkowane spożywanie kofeiny (do 450 mg) mogłoby prowadzić do przewlekłego odwodnienia, mieć negatywny wpływ na wydajność podczas ćwiczeń i regulację temperatury czy też obciążać układ krążenia podczas przebywania w wysokich temperaturach. Napoje zawierające kofeinę, podobnie jak woda, przyczyniają się do dostarczenia ludzkiemu organizmowi pewnej dawki dziennego zapotrzebowania płynów40,41. W związku z powyższymi wnioskami, porady sugerujące zaprzestanie spożywania umiarkowanych ilości kawy zawierającej kofeinę w celu utrzymania prawidłowej równowagi płynowej nie mają podłoża naukowego.

Więcej informacji o kawie i równowadze płynowej znajduje się tutaj.